Museum i Paul Hedqvists hus

07 mars 2019 17:03

""

Skatteskrapan, DN-huset och Västerbron. Paul Hedqvist är arkitekten och stadsplaneraren som satt stor prägel på Stockholms stadsbild – främst genom sina banbrytande funktionalistiska bostäder, skolor och anläggningar. Att han även är arkitekten bakom båthallen som ska inrymma Vrak – Museum of Wrecks är mindre känt.

Paul Hedqvist var en tongivande arkitekt som ritade en mängd stilrena byggnader som behövdes i det moderna Sverige. Han blev tidigt anhängare av funktionalismen och radikala idéer från Bauhausskolan. Många av hans mest berömda byggnader är ritade enligt detta stilideal. Byggnaderna väckte stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt.

Därför är det lite oväntat att båthallarna på Djurgården som idag inrymmer Vikingaliv och snart Vrak – Museum of Wrecks också är arkitekt Paul Hedqvist verk. Båthallarna behövdes för underhåll och förvaring av marinens båtar under andra världskriget. Ursprungligen planerades tre båthallar, men bara två uppfördes 1941–42. Husen är platsbyggda och har fortfarande spår av träformar från gjutningen.

Under kriget tog han uppdrag av Försvaret och ritade flera byggnader vid Galärvarvet. Han kallade dem ”Bussiga byggnader”. De flesta av dessa är rivna men Minsveparhallen (idag Junibacken) och båthallarna finns kvar.

Ett urval av Paul Hedqvists verk

Det är svårt att kort räkna upp de byggnader Paul Hedqvist står bakom, för de är många. Han var främst verksam i Stockholm men många byggnader uppfördes även i övriga landet.

Radhusen på Ålstensgatan i Bromma, Katarina realskola på Södermalm, Bromma gymnasium, Gärdesskolan, Thorildsplans gymnasium, Örnsköldsviks högre allmänna läroverk, Åsö gymnasium, Flatenbadet, Bromma flygplats, Vanadisbadet, Johanneshovs isstadion, Stockholms universitets kårhus, Skatteskrapan, DN-huset, Västerbron, Tranebergsbron, och många fler.

Den som vill veta mer kan läsa Kristina Allperes bok "Paul Hedqvist: arkitekt och stockholmsgestaltare 1895–1977".

Till ytan